دکتر پیتر کرونبرگ از دانشگاه لیدن هلند، در هنگام بررسی رفرنس های ارجاع داده شده دررابطه با شیوه نگارش متون علمی، به مقاله ای برخورد که علیرغم ارجاع 400 مرتبه ای به آن، نه خود و نه ژورنال ادعا شده وجود خارجی نداشت! معمایی بسیار عجیب!
▫️ مقاله مذکور اینگونه ارجاع داده شده است:
▫️ Van der Geer, J., Hanraads, J.A.J., Lupton, R.A., 2010. The art of writing a scientific article. J Sci. Commun. 163 (2) 51-59.
ررسی انجام شده نشان میداد که 90 درصد ارجاعات به این مقاله علیرغم آنکه در پروسیدینگ های منتشرشده توسط الزویر قرار داشتند، متعلق به مقالات کنفرانسی کم کیفیت بوده، مقالاتی که از نظر زبان انگلیسی هم نگارش ضعیفی دارند.
اما نتیجه این بررسی و پاسخ این معما بسیار تاسف آور است.
اگر به صفحه راهنمای شیوه نگارش (قالب) مقاله در ژورنال
Learning and Instruction \ ISSN: 0959-4752
متعلق به انتشارات الزویر نگاهی بیاندازیم، مشاهده میکنیم که در این راهنما صرفا جهت معرفی شیوه ارجاع دهی یک مثال ساختگی آورده. و این مثال همان چیزی است که در بیش از 400 ژورنال مورد ارجاع قرار گرفته است!
"ارجاع دهی بدون حساب و ساختگی" + "کیفیت داوری و ارزیابی بسیار پایین مقالات کنفرانسی" را میتوان دو دلیل عمده این رخداد دانست.
